BMI geen graadmeter bij vaststellen zwaarlijvigheid

BMI wordt al lang gebruikt in de geneeskunde en voedingsleer, maar de waarde wordt steeds meer betwijfeld. Als we kijken naar obesitas dan blijkt dat het lichaam en de samenstelling daarvan veel meer relevant zijn dan BMI.

Al begin jaren zeventig werd vastgesteld dat voor een nauwkeurige meting ook de vetmassa van belang was. Dit kon destijds gemeten worden aan de hand van een huidplooi of door lichaamsdichtheid metingen. Je BMI wordt berekend door het lichaamsgewicht in kilogram te delen door het kwadraat van zijn lengte in meters ( kg/m2 ).

In recent onderzoek twijfelt men over de waarde van BMI. Dit komt vooral doordat BMI wordt geassocieerd met vetmassa bij zwaarlijvige mensen. Tot op heden is er er weinig of geen rekening gehouden met de massa van mensen met een normaal gewicht. Laat staan dat er gekeken wordt naar mensen met ondergewicht. Zo kan het voorkomen dat op een bepaalde BMI score de vetmassa sterk varieert. Dit komt doordat andere variabelen, zoals geslacht of leeftijd niet worden meegenomen in de berekening.

Dit laatste kan van belang zijn omdat vrouwen nou eenmaal meer vet hebben dan mannen. Ook hebben ouderen meer vetmassa dan jongeren.

In feite betekend dit dat het gebruik van BMI voorbij gaat aan veel effecten op het lichaamsgewicht van een mens. Kortom, het lichaamsgewicht en het percentage lichaamsvet massa kunnen niet geschaald worden door dezelfde macht. De uitkomst zal variëren door het individu.

Dit kan betekenen dat de BMI meting aangeeft dat je gezonder bent dan je denkt.

Dukan dieet in hoofdlijnen

Het Dukan dieet in beeld: 

Het Dukan dieet is een zogenaamd "eiwit dieet". Het dieet lijkt sterk op andere dieten zoals het Paleo dieet en het Atkins dieet. Het doel van het Dukan dieet is om op korte termijn snel te vermageren en veel gewicht te verliezen. 

Al in de eerste week is het doel om tot vijf kilo vet te verliezen. Vanaf daar gaat dit verder met ongeveer 1 tot 2 kilo gewichtsverlies per week. Dit vermagerings dieet moet u vol houden tot u uw streefgewicht heeft bereikt. Het bijzondere aan het Dukan dieet is dat u gedurende dit proces zoveel kunt eten als u wilt. De enige voorwaarde is dat dit enkel de voedingsmiddelen betreft dit zijn goedgekeurd en toegestaan. Als de regels goed worden opgevalt zult u nooit meer op dieet hoeven. 

De theorie achter het Dukan dieet.

Volgens het Dukan dieet is het tellen van calorieën niet de sleutel tot gewichtsverlies. In dit dieet draait alles om het minderen in eiwitten.

Eiwitten bevatten zeer weinig calorieën per gram voedsel dat u tot u neemt en het kost bijzonder veel tijd om deze te verteren. Het grote voordeel aan de inname van eiwitten is dat wij deze ervaren als "vullend". Door te minderen in de eiwitten is het mogelijk om heel snel gewicht te verliezen. Dit in tegenstelling tot een beperking in koolhydraten waarbij we het lichaam dwingen om te zoeken naar alternatieve brandstof en deze om te te etten in vet.

 

Honderd voedingsmiddelen die je mag eten tijdens het Dukan Dieet.

Het Dukan Dieet plan is zeer effectief, want je kunt zoveel eten als je wilt en toch vermageren. Hieronder vind je een bijgewerkte lijst met de 100 toegestane voedingsmiddelen voor het Dukan Dieet plan. Het gaat om 68 Pure Eiwitten en 32 Groenten.

Tijdens zijn onderzoek identificeerde Pierre Dukan 100 toegelaten voedingsmiddelen die de essentiële voedingsstoffen voor ons lichaam bevatten en die rijk aan eiwitten zijn en ook nog eens weinig koolhydraten en vet bevatten. Je kunt zoveel eten als je wilt van het Dukan Dieet lijst voedsel tijdens de vier fasen van het Dukan Dieet.

Mager vlees: Ossenhaas, Filet, magere ham, extra mager rundvlees, gesneden karbonade, plakjes rosbief, varkenshaas, varkensvlees fricandeau, bacon soja, kalfslapjes.

Pluimvee: Kip, vetvrije kalkoen, struisvogelbiefstuk en wilde eend

Vis: kabeljauw, bot, heilbot en gerookte heilbot, haring, makreel, zeeduivel, zalm of mmoked zalm – sardines, zeebaars , surimi, tilapia, forel en tonijn.

Zeevruchten: krab, rivierkreeften, kreeft, mosselen, octopus, oesters, garnalen.

Soya en vegetarische burgers, tempeh en tofu.

Vetarm zuivelproducten.

Vetvrije roomkaas, vetvrije melk, vetvrije yoghurt

Eieren

 

Bron: dukandiet.co.uk

Dukan dieet: fase 4, de volhardingsfase

Tijdens de vierde en laatste fase van het Dr. Dukan Dieet stabiliseer je een verantwoord voedingspatroon. Tijdens de ' Volhardingsfase' of ' Definitieve Stabilisatiefase' eet je weer volkomen normaal, met één uitzondering: eenmaal per week doe je één 'pure proteinen' dag. Op die dag eet je zoals je at in de eerste fase; de aanvalsfase.

Het is de bedoeling dat je dit eetpatroon de rest van je leven kunt blijven volgen. Het zorgt ervoor dat het bereikte gewicht behouden blijft.
Tijdens de uiteindelijke volhardingsfase eet je op een vaste dag van de week strikt volgens de eerste fase (aanvalsfase). Tevens gebruik je dagelijks de haverzemelen. Zo lang je dit patroon vast weet te houden zul je niet aankomen. Regelmatig bewegen en veel water drinken helpen je hierbij.

Dukan dieet: fase 3, de stabilisatiefase

De stabilisatiefase of overgangsfase is de derde fase van het populaire Dr. Dukan Dieet en begint wanneer je jouw streefgewicht met behulp van de cruisefase hebt bereikt. Tijdens deze Dukan tussenfase wordt het bereikte gewicht vastgehouden en geconsolideerd. Dit is een belangrijke fase die het gevreesde jojo effect voorkomt. De overgangsfase duurt 10 dagen per verloren kilo uit fase. Je begint tijdens deze fase geleidelijk weer 'normaal' te eten en laat enkele voedingsstoffen weer toe.

Tijdens de Stabilisatiefase eet je naast de de proteinerijke voeding uit fase 1 en 2 ook weer weer fruit, brood en kaas. Per week mag je twee keer eten wat je wilt. Dit zijn de zogenaamde Dukan Feestmaaltijden. De zemelen en het water blijven dagelijkse kost.

Dukan dieet: fase 2, de Cruisefase

De Cruisefase is de tweede fase van het Dr. Dukan Dieet. Tijdens de Cruisefase zul je stap voor stap kilo's blijven verliezen, tot ongeveer een kilo per week. Belangrijk in de Cruisefase is dat je met controle gewicht verliest, zodat dit blijvend is. Je werkt aan een nieuw patroon en valt nu ook minder af. Deze fase duurt net zolang tot je op je streefgewicht bent. Je kunt ervan uitgaan gemiddeld 1 kilo per week af te vallen. Het is wel belangrijk om de regels van Dukan strikt te volgen!

In deze fase combineer je de proteinerijke voeding uit fase 1 met groenten. Ook hier is geen sprake van beperkte hoeveelheden. De zemelen blijven dagelijks verplicht. Groente worden weer langzaam toegestaan in je eetpatroon en je mag in deze fase rauwe of gekookte groente eten. Afwisseling is erg belangrijk tijdens de cruisefase, je eet de ene dag dierlijke eiwitten met groente en de andere dag alleen maar dierlijke eiwitten zonder groente.

Er zit wel een beperking in de groente, je mag namelijk niet alle groente eten. Groenten die je kunt eten zijn artisjok, asperge, aubergine, broccoli, kool (wit, rood, savooi, bloemkool, boerenkool, spruitje), bleekselderij/knolselderij, witlof, courgette, komkommer, venkel, franse boontjes / peultjes, prei, champignons, ui, paprika, pompoen, radijs, sla, waterkers), sojabonen, spinazie, koolraap, snijbiet en tomaten. Ook water drinken is belangrijk tijdens deze fase!

 

Dukan dieet fase 1: Aanvalsfase

De Aanvalsfase die ook wel de Strikte of Attack Fase wordt genoemd is de eerste fase van het populaire Dr. Dukan Dieet. In totaal maakt Pierre Dukan gebruik van vier opeenvolgende fase waarvan de Aanvalsfase de eerste is. Tijdens de eerste 5 dagen van de Aanvalfase, zul je volgens Dukan gegarandeerd 4 tot 5 kilo afvallen.
De Aanvalfase duurt slechts een week met een maximum van twee weken. Je laat je lichaam tijdens deze fase weten dat er iets gaat veranderen. Met de aanvalsfase kun je snel resultaat boeken op op die manier een motiverende start te maken.

Tijdens de Aanvalsfase eet je voeding die rijk is aan proteinen zoals vis, vlees, eieren en magere zuivel. Het effect hiervan is dat je geen hongergevoel hebt omdat je mag eten zoveel als je wilt. Wel eet je elke dag vezels in de vorm van haverzemelen, bijvoorbeeld door de yoghurt bij het ontbijt.
Tijdens de aanvalsfase van het Dukan dieet is het de bedoeling om alleen dierlijke eiwitten eten voor 3 tot 10 dagen. Deze 3 tot 10 dagen lopen uiteen omdat je voor een bepaald gewichtsverlies een bepaald aantal dagen moet volgen. Wil je minder dan 5 kilo kwijt, hoef je de eerste fase maar 3 dagen te volgen. Wil je tussen de 5 en 10 kilo kwijt volg je deze fase 4 dagen. Als je tussen de 10 en 20 kilo volg je deze fase 5 dagen. En als je meer dan 20 kilo kwijt wilt volg je deze fase 7 tot maximaal 10 dagen.

Dit betekent dat je alleen vette vis, rauwe of gekookte vis, mager vlees, pluimvee (met uitzondering van eend) en eieren mag eten. En hierbij gebruik je alleen maar magere melkproducten. Tot slot wordt geadviseerd om veel water te drinken, tenminste twee liter per dag!

user man

BMI berekenen voor man

Check je BMI om te berekenen of je overgewicht hebt.  

user woman

BMI berekenen vrouw

Je BMI is een van de middelen om te berekenen of je overgewicht hebt.  

user man

BMI formule

Hier wordt uitgelegd hoe de BMI formule werkt.