10 kilo afvallen in een week en het nooit meer terugkrijgen. Ook u kunt dit aldus de Frans huisarts en voedingsdeskundige Pierre Dukan. Het dieet is gericht op magere eiwitten, haver, water, en een dagelijkse wandeling van 20 minuten. De theorie achter het Dukan dieet is dat het beperken van koolhydraten je lichaam dwingt om vet te verbranden.

In principe kunt u eten wat u wilt zolang de voedingsmiddelen op de lijst met goedgekeurde voedingsmiddelen staan. Op deze lijst staan enkel voedingsmiddelen die zeer weinig koolhydraten bevatten.
Het Dukan dieet kunnen we classificeren als een "medium" dieet. Er zijn geen exotische ingrediënten nodig. Maar je bent wel beperkt in wat je kunt eten bij de start van het dieet. De beperkingen: Het eten van voornamelijk eiwitten en haverzemelen kan vermoeiend zijn.

Het dieet bestaat uit vier fasen.


De aanvalsfase, de cruisefase, consolidatie en stabilisatie.

Tijdens de aanvalsfase ( 1-10 dagen) eet je al de magere eiwitten die je wilt hebben. Daarnaast neem je 1,5 eetlepel haverzemelen en minstens 6 kopjes water per dag.

In de " Cruise " fase ( die enkele maanden kan duren ) mag je onbeperkte hoeveelheden niet-zetmeelhoudende groenten toe voegen om de andere dag , plus een extra halve eetlepel haverzemelen.

Wanneer je in de derde fase , " Consolidatie" bent aanbeland mag je elke dag groenten en een stuk fruit, 2 sneetjes volkoren brood , en 1 portie harde kaas.

De laatste fase , " stabilisatie " betreft het onderhoud. Je kunt eten wat je wilt, behalve op 1 dag per week. Op deze dag volg je de eiwit regels van de "attack" fase. In deze fase eet je 3 eetlepels haverzemelen per dag en loop 20 minuten per dag .

 

user man

BMI berekenen voor man

Check je BMI om te berekenen of je overgewicht hebt.  

user woman

BMI berekenen vrouw

Je BMI is een van de middelen om te berekenen of je overgewicht hebt.  

user man

BMI formule

Hier wordt uitgelegd hoe de BMI formule werkt.