Bereken BMI

Hoe kan je je BMI berekenen? Om je BMI te berekenen, bereken je de verhouding tussen je lengte en je gewicht. De formule voor het berekenen van je BMI ziet er zo uit:

BMI = massa (je gewicht uitgedrukt in kilogram) / lengte² (het kwadraat van je lengte in centimeter).

Je BMI berekenen kan hier

Na het berekenen van je BMI is het belangrijk om te kijken wat deze waarden nou eigenlijk over je zeggen. Door te kijken naar deze waarden kan je zien of je gewicht te hoog, goed of te laag is. Om deze BMI waarden te interpreteren zijn er categorieën opgesteld. Let erop dat deze enkel geldig zijn voor volwassenen en dat het BMI van kinderen op een andere manier berekend wordt. In dat geval zijn er meerdere aspecten die je mee moet nemen in de berekening. Daar komt nog bij dat er tegenwoordig wordt getwijfeld aan de interpretatie van de BMI formule.

BMI Waarden

  • 0 – 18: ondergewicht
  • 18 – 25 : normaal gewicht
  • 25 – 27 : licht overgewicht
  • 27 – 30 : matig overgewicht
  • 30 tot 40 : ernstig overgewicht
  • BMI boven 40 : ziekelijk overgewicht

Het BMI van mannen en vrouwen wordt op exact dezelfde wijze beoordeeld. Wanneer je na het berekenen van je BMI op een getal van 25 of hoger uitkomt, dan heb je overgewicht. Het maakt niet uit of je een man of een vrouw bent.

De BMI-formule heeft 2 onderdelen: gewicht en lengte. Als je een lagere score wilt behalen zul je wat aan je gewicht moeten doen.

Wat is je ideale gewicht?

Je kunt de BMI schuifmeter gebruiken om je ideale gewicht te ontdekken.

Bereken je BMI

Je lengte in centimeters

Je gewicht in kilo's


Bereken regelmatig je BMI

Er zijn veel manieren om je duidelijk te maken dat je wat gewicht moet verliezen en dat je op dieet moet. Gebruik de weegschaal, meet je taille omtrek of bereken je BMI. Je BMI berekenen is niet helemaal genoeg, maar het geeft absoluut een inzicht in je gezondheid.

Het geeft je een idee over hoe zwaar je ongeveer moet zijn. Dit is belangrijk om te weten want het is nou eenmaal zo dat je een hoog risico loopt op ziekte als je te zwaar bent.

BMI is een berekening van hoeveel lichaamsvet iemand heeft. Het wordt berekend door een formule die het gewicht van een persoon en hoogte gebruikt . Je beschouwd als overgewicht als uw BMI 25-29,9. Mensen met een BMI van 30 of meer zijn zwaarlijvig .

Een hoog BMI in combinatie met een hoge taille meting of andere risicofactoren zoals een hoog cholesterol, hoge bloeddruk of een familiegeschiedenis met hartproblemen wijst op een reden om gewicht te verliezen. Daarom is het belangrijk om regelmatig je BMI te controleren.

Bereken je BMI minimaal 1 keer per jaar.

Vetpercentage en BMI

Door de jaren heen wordt de BMI berekening beschouwd als de methode om te beslissen of je gezond bent of niet. Vele mensen vragen zich echter af of de BMI meting nauwkeurig genoeg is. Het meten van het percentage lichaamsvet zou een beter alternatief zijn.

De BMI berekening is een veel meer en beproefde methode dan het berekenen van je vetpercentage. Het is eenvoudig te berekenen, alles wat je nodig hebt is een weegschaal en een meetlint.

Terwijl het BMI alleen rekening houdt met twee factoren, namelijk je lengte en je gewicht is de lichaamsvet index gericht op je vetpercentage. Een persoon met een hoge botdichtheid kan een hoog BMI hebben. Het berekenen van je vetpercentage geeft in deze situatie een duidelijker beeld van het niveau van je gezondheid en fitness. Zo hebben diverse onderzoeken aangetoond dat mensen met buikvet meer kans hebben op hart-gerelateerde problemen dan een persoon zonder buikvet en een soortgelijk BMI.

Helaas is er nog niet genoeg onderzoek gedaan om na te gaan welke rol je lichaamsvet speelt in relatie tot ziekte. Een onderzoek door de American Journal of Clinical Nutrition toonde een studie waaruit blijkt dat het percentage lichaamsvet misschien een betere indicator is van gewicht-gerelateerde ziekte aandoeningen dan BMI.

Conclusie. Het vetpercentage is een nauwkeurige methode, maar er zijn niet genoeg gegevens om te bepalen welk percentage ongezond zou zijn.

BMI als screening tool

BMI is goed in te zetten als eerste screening tool om een indicatie te geven over je gewicht en zodoende te kunnen beoordelen of je een gezond gewicht hebt. Het is een vrij betrouwbare indicator van je gewicht, maar bedenk dat het slechts een hulpmiddel is en dat er veel andere manieren zijn om je gezondheid te bepalen.

Het meten van je BMI is een begin. Als uit je BMI meting blijkt dat je te maken hebt met overgewicht of obesitas weet je dat er iets niet goed is. Het is een indicatie om gezonder te gaan leven, maar misschien ook eens een bezoek te brengen aan je arts.

Onthoud altijd goed dat BMI slechts een indicator is. En er zijn uitzonderingen op hoe BMI mensen categoriseert. Een zwaar gespierde man kan een hoge BMI waarde hebben, maar hoeft niet te zwaar of zwaarlijvig te zijn. Vrouwen hebben van nature de neiging om meer lichaamsvet dan mannen. En alleen maar omdat een persoon een normaal BMI heeft betekend dit niet dat hij of zij gezond is.

Wat is er mis met BMI?

De BMI berekening werd voor het eerst ontwikkeld in de 19e eeuw door Belgische wiskundige Lambert Adolphe Jacques Quetelet en sindsdien is er weinig veranderd aan de oorspronkelijke formule. Volgens Britse wiskundigen is het vandaag de dag schandalig om met behulp van BMI de gezondheid te bepalen.

Het is pijnlijk om te zien dat we ons bij een advies over gezondheid baseren op een 200 jaar oude methode. Dit terwijl een slechte gezondheid en vroegtijdige sterfte voorkomen kunnen worden met betere technieken.

BMI is vanuit wetenschappelijk niveau nuttig voor het beoordelen van het algehele gewicht van een bevolking. BMI is niet erg effectief op een persoonlijk niveau. Het houdt geen rekening met individuele aspecten zoals bijvoorbeeld botdichtheid, taille, grootte, leeftijd , ras , en andere belangrijke factoren die nodig zijn om obesitas te bepalen.

Waarom moet je niet moet vertrouwen op een BMI calculator

BMI ( Body Mass Index ) is een van de beste methodes om te ontdekken of je te zwaar bent. De berekening is echter niet volledig. De spiegel is wellicht een betere methode om te bepalen hoe u ervoor staat.

Het gezonde bereik ligt tussen 18,5 en 24,9 . Alles boven de 25 wordt beschouwd als overgewicht en als je meer dan 30 u morbide obesitas. Sorry. Als de BMI calculator een getal van minder dan 18.5 moet u direct naar een dokter gaan.

BMI kan niet achterhalen wat het verschil tussen spieren en vet is. Iemand die enthousiast aan fitness doet zal waarschijnlijk een hogere BMI waarde krijgen waardoor het lijkt dat hij of zij te dik is. Kortom, de BMI berekening houdt geen rekening met je lichaamsbouw, de botdichtheid, je leeftijd en je algehele gezondheid.

Dus mensen, neem de BMI niet al te serieus en begin niet te snel met een dieet.

Bereken je BMI

Je lengte in centimeters

Je gewicht in kilo's


user man

BMI berekenen voor man

Check je BMI om te berekenen of je overgewicht hebt.  

user woman

BMI berekenen vrouw

Je BMI is een van de middelen om te berekenen of je overgewicht hebt.  

user man

BMI formule

Hier wordt uitgelegd hoe de BMI formule werkt.