Afvallen op een gezonde manier

Heb je besloten om een beetje af te vallen? Deze top tips kunnen je een beetje op weg helpen. Het is belangrijk om af te vallen op een gezonde manier te benaderen op een gezonde manier. Door een paar slimme wijzigingen in je dieet, drinken en je lichaamsbeweging kan je al resultaat boeken.

Om te bepalen wat je ideale gewicht is bereken je eerst je BMI. Bepaal vervolgens wat voor jou een gezond gewicht is.

Afvallen op een gezonde manier

  1. Sla je ontbijt niet over. Onderzoek toont aan het ontbijt helpt u om je gewicht te beheersen. Sommige mensen slaan het ontbijt over omdat ze denken dat het helpt bij afvallen, maar dit is niet verstandig. Het is niet goed voor je en het stimuleert je tot snacken.
  2. Eet regelmatig. Regelmatig eten gedurende de dag helpt je om calorieën te verbranden in een sneller tempo. Het vermindert ook de verleiding om te snacken.
  3. Eet veel groenten en fruit. Groenten en fruit bevatten weinig calorieën en vet, maar wel veel vezels. Drie essentiële ingrediënten voor een succesvolle dieet. Daarnaast is het nog gezond ook!
  4. Wees actief. Studies tonen aan dat regelmatig bewegen de sleutel is als je wilt afvallen.
  5. Drink veel water. Mensen verwarren soms dorst met honger. Drink ongeveer zes tot acht glazen water per dag.
  6. Eet vezelrijke voedingsmiddelen. Voedingsmiddelen met veel vezels zijn perfect als je wat wilt afvallen. Vezels vind je onder andere in groenten, fruit, haver, volkoren brood, bruine rijst en pasta, en bonen, erwten en linzen.
  7. Lees etiketten van voedingsmiddelen. Weet wat je eet en zorg ervoor dat je zelf controle hebt over de hoeveelheid vetten en calorieen die je tot je neemt.
  8. Gebruik kleine borden. Studies tonen aan dat mensen die kleinere borden gebruiken minder eten, maar net zo tevreden zijn. Je leert zo om te wennen aan het eten van kleinere porties, zonder honger te lijden.
  9. Blijf alles eten! Het is niet verstandig om bepaalde voedingsmiddelen niet tot je te nemen. Er is geen reden waarom je niet mag genieten van af en toe wat lekkers.
  10. Niet snacken. Haal geen snacks in huis zoals chocolade, koekjes, chips en zoete drankjes.
  11. Drink minder alcohol. In een standaard glas wijn of glas bier zitten net zoveel calorieen als in een stuk chocolade.

user man

BMI berekenen voor man

Check je BMI om te berekenen of je overgewicht hebt.  

user woman

BMI berekenen vrouw

Je BMI is een van de middelen om te berekenen of je overgewicht hebt.  

user man

BMI formule

Hier wordt uitgelegd hoe de BMI formule werkt.