Hoe werkt het Dukan dieet en hoeveel gewicht verliest u.

Hoe werkt het Dukan dieet?

Het Dukan dieet bevat veel regels en manieren. Voordat u begint is het goed om te bepalen of u hier zin in heeft. Deze regels moeten namelijk zeer strak worden nageleefd en als u dit niet doet dan wordt dit beschouwd als "destructief" voor het dieet. Het Dukan dieet bestaat uit 4 fasen en deze zijn ontwikkeld door de Franse arts Pierre Dukan. Het hele dieet is erg gericht op de vermindering van eiwitten en heeft veel zogenaamde "do's" en "don'ts" tijdens het vermageren.

Gedurende het Dukan dieet kunt u zoveel eten als u wenst, maar u moet wel de geselecteerd groenten eten op de daarvoor geselecteerde dagen. Daarnaast is er met name in de "Attack" fase sprake van een dieet gebasseerd op enkel eiwitten.

Pas in de derde fase (de stabilisatiefase) wordt het mogelijk om meer voedsel te eten en vooral gevarieerder te eten. In deze fase wordt het toegestaan om kaas en brood toe te voegen aan het dieet. In de laatste fase, "de volhardingsfase"" bent u relatief vrij om te eten wat u wilt. Er worden slechts een paar, cruciale en zeer specifieke regels toegepast. Verder mag u eten wat u wilt. 

Hoeveel gewicht kunt u verliezen door het Dukan dieet te volgen?

Het totale aantal is moeilijk in te schatten. Er zijn tot op heden geen klinische studies doorgevoerd die het Dukan Dieet hebben geëvalueerd. Wel is er een online enquete geweest in 2010 waarop ongeveer 1500 mensen hebben gereageerd. Gemiddeld gezien hebben deze mensen acht kilo verloren na de eerste twee fasen van het Dukan dieet.

Dieet

Ondanks wat je ziet in sommige dieet boeken en tv-programma's , kan gezond eten echt heel eenvoudig zijn. Het is belangrijk dat je alle voedingsstoffen die je nodig hebt binnenkrijgt. Dat zijn er meer dan je in eerste instantie zou denken. Als het gaat om een gezonde voeding is balans de sleutel tot succes.

Eet vooral gevarieerd en in de juiste verhouding om een gezond lichaamsgewicht te bereiken en te handhaven. De meeste volwassenen in Nederland en Belgie hebben overgewicht of obesitas. Dat betekent dat velen van ons eten meer dan we nodig hebben. En het is niet alleen het eten: want in veel drinken zit ook een hoog aantal calorieën.

Kijk hieronder en verdiep je in de verschillende dieten die er zijn.

De body mass indexwordt gezien als een betrouwbare indicator van het lichaamsgewicht. De body mass index is een van deze middelen om berekenen of iemand overgewicht heeft of lijdt aan obesitas. Vijftien procent van de mensen heeft te maken met overgewicht of een risico op overgewicht. Zelfs een klein gewichtsverlies (slechts 5 tot 10 procent van uw huidige gewicht) zal helpen om uw risico op het ontwikkelen van deze ziekten te verlagen.

 

 

 

Gewicht

Bij een hoog BMI

Als een hoge body mass index wordt vastgesteld dan kunnen we concluderen dat iemand lijdt aan obesitas of overgewicht heeft. Daarnaast kunnen we vaststellen dat deze persoon een verhoogd risico loopt op gezondheidsproblemen. We moeten daarbij wel in gedachten houden dat de body mass index slechts een factor is bij de beoordeling van iemands gewicht. Om echte gezondheidsrisico's vast te kunnen stellen is het altijd belangrijk om een dokter te raadplegen. Er zijn naast BMI namelijk meerdere factoren om rekening mee te houden. Denk bijvoorbeeld aan de tailleomtrek of het vetpercentage. 

Andere manieren om je gewicht te boordelen

U moet altijd in gedachten houden dat de body mass index slechts een van de middelen is om het gewicht te beoordelen en dat deze niet wordt gebruikt om medische aandoeningen te beoordelen.

De body mass index wordt gebruikt bij zowel mannen als vrouwen. Er zijn echter wel een aantal situaties waarmee we rekening moeten houden. Zo is het mogelijk dat het percentage lichaamsgewicht onderschat kan worden doordat mensen spiermassa zijn kwijtgeraakt in plaats van vet. Daarnaast is het mogelijk dat bij gespierde personen spiermassa wordt aangezien voor vet. 

Om absoluut zeker te zijn van uw gewicht kunt u andere methoden gebruiken. Deze methoden zijn vaak nauwkeuriger dan het BMI. Denk bijvoorbeeld aan het meten van de tailleomtrek.

 

BMI Berekenen

Wordt het tijd om wat af te vallen? Bereken je ideale gewicht met de BMI meter. Je kunt je BMI berekenen op basis van je lengte en je gewicht. Je deelt je gewicht door het kwadraat van je lengte. Stel dat je 80 kilo weegt en 1,80 meter lang bent dan deel je 80 door de vermenigvuldiging van 185 centimeter. Je hebt dan een gezonde BMI waarde van 23,37.

Er is sprake van ondergewicht als je BMI minder dan 18.5 aangeeft. Het aanbevolen gewicht vinden we tussen de waarden 18,6 en 24,9. Je hebt overgewicht bij waardes tussen 25,0 en 29,9. Je bent zwaarlijvig bij een BMI van meer dan 30.

De BMI formule wordt gebruikt voor mannen, vrouwen en kinderen. Het is verstandig om voor de interpretatie van het BMI voor kinderen onze pagina over BMI en kinderen te lezen.

Het is een goede indicator voor de hoeveelheid lichaamsvet, welke direct gerelateerd is aan het risico van verschillende ziekten. Een beperking is dat de BMI meting geen onderscheid maakt tussen vet en spieren. De BMI berekening is ontworpen voor een gemiddeld persoon.

Vermageren

Als je wilt vermageren.

Het kan zijn dat je na het berekenen van je body mass index besluit om wat te willen afvallen. De basis principes van lijnen en afvallen zijn vrij eenvoudig. Het gaat allemaal om minder eten en meer bewegen. Om je op weg te helpen hebben we een aantal tips voor je op een rij gezet. De meest belangrijke tip is om jezelf niet wijs te maken dat je binnen een week verlost bent van je overbodig pondjes. Veel dieten klinken te mooi om waar te zijn en in vele gevallen is dat dus ook niet zo.

Er zijn honderden manieren om af te vallen. Stap een gemiddelde boekenwinkel binnen en je vindt tal van boeken over dit onderwerp. Wij denken dat de beste manier om af te vallen niet uit een boekje komt, maar dat je de middelen bij je zelf kunt vinden.

Als een bmi test uitwijst dat het verstandig is om op dieet te gaan is het belangrijk om een dieet te kiezen waarin alle voedingsbehoeften aan bod komen. Wel is het belangrijk om te minderen met overbodige voedingsmiddelen zoals suiker en vet.

Daarnaast is het natuurlijk verstandig om te bewegen. Ook hierbij is het verstandig om rustig en gecontroleerd te beginnen. Ga dus niet direct 10 kilometer hardlopen, maar doe dit stapje voor stapje. Dertig tot zestig minuten lichte lichaamsbeweging kan al voldoende zijn om af te vallen. Het is heel belangrijk om spiermassa te kweken omdat spieren vet verbranden.

BMI

BMI

Je ziet de woorden BMI en Body Mass Index vaak terugkomen, maar wat houden de begrippen BMI en Body Mass Index in? De BMI of de Body Mass Index is een getal dat berekend wordt op basis van de lengte en gewicht van een persoon. Door middel van deze index kan een uitspraak worden gedaan over de gezondheid van een persoon. Over het algemeen genomen wordt de BMI gezien als een betrouwbare manier om je gezondheid te bepalen.

Via de Body mass index wordt niet het lichaamsvet gemeten, maar het geeft mogelijkheden om de gewichtsklassen in te kunnen delen en te kunnen koppelen aan gezondheidsproblemen. BMI wordt gebruikt om gezondheidsproblemen in beeld te kunnen brengen. Daarnaast is BMI een eenvoudig uit te voeren methode en kun je dit gewoon thuis uitvoeren. Het wordt dus heel eenvoudig gemaakt voor je om je eigen gewicht te vergelijken met de waarden van anderen.

Andere methoden om het lichaamsgewicht en je gezondheid te meten zijn de dikten van de huidplooien, onderwater wegen etc. Het nadeel van deze methoden is dat je het niet echt eenvoudig kunt uitvoeren. Daarnaast zijn er vaak grote kosten mee gemoeid en moeten ze uitgevoerd worden door specialistisch medisch personeel.

user man

BMI berekenen voor man

Check je BMI om te berekenen of je overgewicht hebt.  

user woman

BMI berekenen vrouw

Je BMI is een van de middelen om te berekenen of je overgewicht hebt.  

user man

BMI formule

Hier wordt uitgelegd hoe de BMI formule werkt.