1. Maak een afspraak met uw arts en vraag hem uw BMI te berekenen.

2. Controleer met de hulp van de BMI calculator of je overgewicht hebt en hoeveel gewicht je wilt verliezen.

3. Start met bewegen! Zelfs een 10 minuten dagelijkse wandeling kan helpen .

4. Niet snoepen! Beperk de inname van kant- en-klare voedingsmiddelen, zoals soepen , noodles en andere verpakte items. Eet in plaats daarvan vers gekookt voedsel dat vol zit met vitaminen en voedingsstoffen .

5. Zorg dat je familie meedoet met je gezonde schema.

6. Gebrek aan slaap leidt tot stress, wat leidt tot ongezonde leefgewoonten zoals het eten van junk food, verslaving aan koffie en energiedrankjes.

7. Krachttraining is net zo belangrijk als cardio training.

8. Beperk uw zoutinname

9. Eet voedingsmiddelen die rijk zijn aan vezels , zoals volkoren producten , peulvruchten , noten en zaden , groene bladgroenten , fruit zoals frambozen , sinaasappels , peren , appels en meloenen. Vezelrijke voedingsmiddelen bevatten minder calorieën, weinig vet en veel energie.

10. Zorg dat je voldoende eiwitinname binnenkrijgt. Hiermee verlies je meer vet dan spiermassa. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan eiwitten zijn kip, vis, vlees, eieren, melk en peulvruchten.

11. Drink veel water! Een normale volwassene heeft ongeveer 8 tot 10 glazen water per dag nodig. Veel drinken verhoogt de stofwisseling, dit helpt bij gewichtsverlies.

12. Neem gezonde snacks tussen de drie grote maaltijden door. Dit verhoogt de stofwisseling.

13. Bezuinigen op koekjes, gebak, croissants en chocolade. Houd ook rekening met vloeibare calorieën zoals alcohol, cola, energiedrankjes en ijsthee. Je wordt er dik van en ze hebben geen voedingswaarde.

Meer over Gezondheid

user man

BMI berekenen voor man

Check je BMI om te berekenen of je overgewicht hebt.  

user woman

BMI berekenen vrouw

Je BMI is een van de middelen om te berekenen of je overgewicht hebt.  

user man

BMI formule

Hier wordt uitgelegd hoe de BMI formule werkt.